Hoe maak je een goede zomer-herfst overgang

Zomer en herfst overschakelingDe zonovergoten en hete zomer zit er bijna op. Tijd om de lange zomeravonden gedag te wuiven, want de herfst staat voor de deur. Op 21 september start de astronomische herfst. Sommigen onder ons vinden deze seizoensovergang moeilijk. De dagen worden korter, het wordt kouder en er raast regelmatig een stevige wind door ons land. Vind jij deze verandering lastig? We geven jou enkele tips die je kunnen helpen om de herfstblues te voorkomen.

Blijf actief 

Desondanks de koude buiten is het beter om niet de hele dag onder een dekentje te blijven hangen voor de televisie. Probeer te sporten of je actief bezig te houden, dit zorgt ervoor dat je je automatisch beter voelt en minder stress hebt. Ga bijvoorbeeld een gezellige wandeling maken in het bos. Observeer de veranderende natuur en geniet van de vallende bladeren, de geuren en paddenstoelen die plots opduiken.

Eet gezond

Een gezond dieet is altijd van belang. Door ongezonde dingen als frieten, chocola en taart te eten voel je jezelf alleen beter voor korte duur. Zorg ervoor dat je genoeg energie en vitaminen binnenkrijgt. Zo ben je beter beschermt tegen de microben die vaker voorkomen in de herfst. Let ook op dat je voldoende vitamine D hebt, deze vitamine wordt aangemaakt dankzij de zon. Door minder zon in de herfst kan je hier een tekort aan hebben. Supplementen bijnemen kan in dit geval een oplossing bieden.

Geniet van de gezelligheid

Haal de kaarsen en fleecedekentjes maar van onder het stof, nestel jezelf onder dat zachte dekentje met een kopje warme chocolademelk. Je hebt opnieuw tijd om naar je favoriete series of tv programma’s te kijken. Nodig vrienden of familie uit neem de gezelschapsspelletjes erbij terwijl de regen zachtjes tegen het raam tikt, of ga samen griezelen op een halloweentocht, want lachen met familie of vrienden boost je immuunsysteem.

Zoek de zon op

De vitamine D bron van ons allemaal verstopt zich niet een hele herfst. Er zullen herfstdagen zijn waarop de zon vollop schijnt, ga deze opzoeken ookal is het kouder buiten. Ben je een echte koukleum? Dan kan je ook voor het raam zitten, want ook zo neemt je lichaam de belangrijke vitamine D op. Lichttherapie of een vliegticket naar de zon zijn ook mogelijke opties om geen herfstblues op te lopen.